torsdag, oktober 01, 2009

Förlossningsplan

Elisabeth Löhf ”mig” 19810105-7100
Pappa: Ronny Andersson
Bf datum: 4 nov Tvillingpojkar

Tidigare förlossning:
Annan Pappa! Lång och utdragen. Använde lustgas/syrgas,ryggmärgsbedövning och värkstimulerande dropp. Hade en obekväm barnmorska under en lång tid vilket gjorde mig irriterad och arg, ville byta men fick inte någon annan. Denna förlossning ska barnmorskan bytas ut om jag känner samma obehag annars tror jag förlossningen blir lång och utdragen igen. Öppnades helt efter 26 timmar men då beslutades akut snitt pga. Utmattning. Födde då 2004 en pojke vid namn Dennis och han var 4360g och 52cm.
Bra att veta om mig:
Kan ha svårt att be om hjälp -tiger och lider ”vill inte vara till besvär”
Blir lätt arg och irriterad när jag är trött, rädd eller har ont.
Har stort kontrollbehov.
Rädd för att hamna i panikandning då jag gjorde det under förra förlossningen.

Vill gärna:
Bada under öppningsskedet och så länge som det är tillåtet.
Ha levande ljus tända som ligger i BBväskan.
Ha hjälp med att andas rätt från början och inte motarbeta värkarna som jag gjorde under förra förlossningen.
Få hjälp med avslappning, ge Ronny tips om hur han kan på bästa sätt hjälpa mig.
Alla beslut ska tas i samråd med Ronny och mig.



Smärtlindring:
Massage
Värmedyna
Aktivt använda avslappning och andning
Olika ställningar
Lustgas
Dusch/Bad
Akupunktur
Ryggmärgsbedövning om det behövs ”rädd att värkarna avtar” säg till mig vilka för/-nackdelar som finns. Jag litar på barnmorskan/läkarens bedömning om medicinsk smärtlindring.

Öppningsskedet:
Vill ha tydliga instruktioner om hur jag ska bete mig
Personal finns i rummet så mycket som möjligt
Bli påmind om att äta, dricka och gå på toa
Bli påmind om andningen, hjälp Ronny att hjälpa mig.
Använda ställningar som underlättar förlossningsarbetet om de är möjligt
Vill prova alla de hjälpmedel som finns för att underlätta förlossningsarbetet så som Bad, sackosäck mm.
Blir jag irriterad på barnmorskans närvaro ska hon bytas ut. VIKTIGT! Mycket känslig för beröring av person som har negativ inverkan på mig.
Stimulera med intima smekningar







Utdrivningsskedet:
Har stor önskan om att stå på knä eller sitta på förlossningspall lutad över Ronny.
Jag vill ha tydliga instruktioner om när jag ska krysta och hur.
Få stöd att pröva mig fram till den ställning som känns bra för mig och ger mig de bästa förutsättningarna för att styra ut barnen på bästa sätt.
Uppmuntra mig att känna med min hand när barnet är på väg ut och få möjlighet till att titta i en spegel och se barnet födas.
Ronny ska klippa båda navelsträngarna.
Prova hukställning istället för sugklocka.

Kejsarsnitt:
Vill bli tillfrågad om jag vill titta under operationen
När barnen har kommit ut: ”gäller både vaginalt och kejsarsnitt.”
Vill att barnen ska läggas på bröstet och dia så fort som möjligt så de får den första viktiga mjölken.
Moderkakan ska visas för mig och bli undersökt för att se om det är enäggstvillingar.
Pappa Ronny vill vara med barnen så mycket som möjligt, ifall jag blir snittad och måste ligga på uppvaket.
Fotografera barnen nyförlösta tillsammans med oss.
En STOR önskan är att få fotavtryck på de nyfödda bebisarna.
Fira som alla andra familjer i samband med barnens födelse.
Ligga i eget rum och helst med toalett på rummet om det är möjligt.

Tack för att ni läste och vill samarbeta med oss vid våra barns födelse!
Mvh Ronny och Elisabeth

1 kommentar:

  1. Låter bra Bettan. Säker på att det kommer gå jätte bra den här gången! ;)

    SvaraRadera